Prowadzenie badań naukowych, a następnie pisanie artykułów, to proces wymagający niezwykłej staranności, precyzji oraz wiedzy. Wielu badaczy czerpać może z tego w dwojaki sposób: dzieląc się ze światem nowymi odkryciami, a także budując swoją reputację w środowisku naukowym. Trzeba jednak przyznać, że nawet najbardziej doświadczeni badacze mogą czasami stanąć przed trudnymi wyzwaniami. Z myślą o możliwych przeszkodach zebraliśmy najlepsze triki dla autorów badań akademickich, które pomogą w osiągnięciu sukcesu.
Najlepsze triki dla autorów badań naukowych – TOP 5 elementów
Niezależnie od tego, czy pracujesz nad opisami przypadków, metaanalizami czy też książkami naukowymi, proces badawczy i pisarski może być skomplikowany i żmudny. Choć dziś korzystać można z wielu narzędzi AI, które upraszczają pracę nad artykułami, przed badaczami wciąż stoi mnóstwo wyzwań. Istnieje jednak szereg trików, z jakich warto skorzystać, a my skupimy się na 5 najważniejszych z nich.
1. Przygotuj plan pracy
Dobra organizacja to podstawa, a dotyczy to również prowadzenia badań naukowych, jak i pisania prac na ich podstawie. Zanim zaczniesz pisać, stwórz szczegółowy plan tekstu. Dzięki takiemu zarysowi znacznie łatwiej przejść do przelewania swoich myśli na papier.
Świetnym systemem, który polecić można szczególnie młodym naukowcom, jest stworzenie planu pracy w formie listy punktowanej (bullet points). Punkty te rozwija się, zamieniając je na konkretne frazy. Następnie należy dopisać dosłownie kilka zdań (2-4 zdania), aby w ten sposób otrzymać cały akapit tekstu. Na koniec wystarczą końcowe „szlify”, lekka „polerka” i treść zaczyna nabierać sensownego kształtu.
Planowanie i organizacja powinny jednak towarzyszyć autorom prac naukowych przez cały okres pisania artykułu. W tym celu warto również posiłkować się nowoczesnymi narzędziami, do których należą między innymi programy do zarządzania bibliografią. Pozwalają one bezproblemowo dodawać cytowania i śledzić literaturę wykorzystaną podczas pisania pracy.
2. Skorzystaj z internetowych baz danych
Na przestrzeni ostatnich lat znaczącemu przyspieszeniu uległa cyfryzacja książek i prac akademickich. Autorzy tekstów naukowych nie muszą dziś ręcznie „przekopywać” zasobów bibliotecznych w poszukiwaniu interesujących ich pozycji. Nawet jeżeli dana publikacja nie jest jeszcze dostępna cyfrowo, autor może zwrócić się do biblioteki z prośbą o wykonanie skanów (czasami za niewielką opłatą, a często za darmo). Dotyczy to nie tylko nowych, ale również nieco bardziej wiekowych pozycji – wystarczy mail lub telefon, a pracownicy placówki posiadającej „twardą” kopię dokonają jej digitalizacji.
Niemiej istotne są także internetowe bazy danych, które gwarantują naukowcom szeroki dostęp do najnowszych wyników badań. Należy mieć na uwadze, że platformy Open Access pozwalają na zbudowanie znacznie obszerniejszej bibliografii. Internetowe bazy danych, a także wydawnictwa online, to nieocenione źródła wiedzy. Korzystanie z ich zasobów nie stanowi już ciekawostki – wręcz przeciwnie, „wrosło” na stałe w życie akademickie badaczy na całym świecie.
3. Współpracuj z innymi
Nie musisz podążać ścieżką naukową samotnie. Sięgnij po wsparcie innych badaczy, z którymi możesz dzielić się pomysłami, metodami badawczymi i wynikami. Często spojrzenie na wybrany temat z nieco innej perspektywy może stać się motorem napędowym do dalszej pracy.
Współpraca z naukowcami pozwala dowiedzieć się więcej na temat metodologii badań – dotyczy to także tych metod, które finalnie zawiodły. Rozmowy z akademikami stanowią źródło dodatkowej wiedzy, jakiej nie znajdziemy w opublikowanych tekstach. Poza tym, podejmowanie dyskusji na interesujące nas tematy prowadzi do większej motywacji i zadowolenia z trudu włożonego w badania oraz manuskrypt.
Decydując się na współpracę z przedstawicielami świata akademickiego, nie można też bać się prosić o pomoc. Szczególnie w momencie, gdy nie radzisz sobie z dalszym pisaniem. Pamiętaj, że zawsze możesz liczyć na wsparcie opiekunów merytorycznych, wykładowców, znajomych ze studiów czy kolegów po fachu.
4. Umiejętnie zarządzaj czasem
Gdy zabierasz się za pisanie, wydziel sobie odpowiednio dużo czasu, aby w skupieniu móc pracować nad swoim tekstem. Treści naukowe są wymagające, więc nie wystarczy poświęcać im tylko krótkich wolnych chwil. Zbyt małe zaangażowanie może bowiem prowadzić do braku skupienia i spadku produktywności.
Nie zapominaj też o robieniu sobie przerw. W codziennej pracy dobre są kilkuminutowe przerwy na zebranie myśli i uporządkowanie w głowie dalszych kroków. Czasami warto też odejść od pisania na parę dni, aby zadbać o własną motywację i odnaleźć w sobie siłę do kontynuacji procesu naukowego.
5. Zadbaj o dokładność i precyzję
Autorzy badań akademickich powinni zatroszczyć się o to, aby ich treści były maksymalnie precyzyjne i dokładne. Podczas prac związanych z pisaniem tekstu warto zatem zadbać o odpowiednią korektę i redakcję. Kompletny artykuł nie może zawierać literówek, błędów stylistycznych czy gramatycznych.
Ten element naukowcy mogą zlecić również usługodawcom specjalistycznej redakcji i korekty tekstów akademickich. Spojrzenie krytycznym okiem na napisane treści zazwyczaj okazuje się najlepszym sposobem na uporządkowanie manuskryptu przed przesłaniem go do publikacji. Pozwala też zminimalizować ryzyko ewentualnego odrzucenia artykułu przez wydawnictwo z powodu niskiej jakości.
Podsumowanie
Pisanie tekstu naukowego jest wymagającym i złożonym zajęciem. Od badaczy oczekuje się najwyższej jakości, którą często osiągnąć można tylko przy współpracy z innymi naukowcami lub sięgając po dodatkowe usługi redakcyjne. Równolegle należy pamiętać o właściwej organizacji pracy i zarządzaniu czasem. Wprowadzając w życie powyższe triki dla autorów badań naukowych, można znacznie ułatwić sobie pracę i zyskać większą pewność powodzenia na polu akademickim.
Bibliografia
https://www.peakmedicalediting.com/blog/2022/12/21/life-hacks-for-academic-research-writers
One thought on “Najlepsze triki dla autorów badań akademickich – TOP 5”
Comments are closed.