Jak promować artykuły naukowe w social mediach?

Jak wynika z najnowszych danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, około 48% firm w Polsce korzysta z mediów społecznościowych w celach biznesowych. Tego typu działania w przypadku przedsiębiorstw nie dziwią chyba nikogo. Okazuje się jednak, że nowoczesne kanały komunikacji online mogą być przydatne również w sferze nauki. Tym razem przyglądamy się, jak promować artykuły naukowe w social mediach i dlaczego warto to robić.

Jak promować artykuły naukowe w social mediach?

W dzisiejszym świecie cyfryzacji treści wszelakich, praca badaczy nie kończy się na publikacji tekstów naukowych w periodykach. Po opublikowaniu wyników badań bardzo ważne jest optymalne zadbanie o zwiększenie widoczności tekstu wśród potencjalnych odbiorców. Jednym z najbardziej aktualnych i skutecznych sposobów na promocję tekstów są media społecznościowe.

Pytanie brzmi jednak, w jaki sposób naukowcy mogą wypromować swoje artykuły naukowe w social mediach? To bardzo proste. Wystarczy pozostawać aktywnym zarejestrowanym użytkownikiem najpopularniejszych platform społecznościowych, a następnie udostępniać własną twórczość szerszemu gronu czytelników.

Budowanie społeczności akademickiej to fantastyczna sprawa. Nawiązywanie kontaktów z naukowcami, tworzenie relacji i dzielenie się wiedzą gwarantuje mnóstwo korzyści autorom prac naukowych. Warto jednak korzystać nie tylko z social mediów, ale również z rozmów i dialogów w formie „Journal Club”, jakie dostępne są w ofercie Biolingual. Sprawdź, na czym polega ta rewelacyjna opcja.

Przejdź do oferty!

Gdzie udostępniać artykuły naukowe w social mediach?

Warto jednak pamiętać, iż poszczególne serwisy internetowe charakteryzują się odmiennymi celami i wartościami. Również grupy docelowe konkretnych portali mogą być różne. Przyjrzyjmy się tym social mediom, które przydają się naukowcom w promowaniu treści.

Naukowe bazy danych (SCOPUS, ORCID)

Promowanie artykułów naukowych online warto zacząć od utworzenia profili autorskich w poniższych systemach: 

  • Scopus: baza danych stworzona przez wydawnictwo Elsevier, która gromadzi informacje na temat publikacji naukowych oraz autorów.
  • ORCID (Open Researcher and Contributor ID): międzynarodowy identyfikator cyfrowy w postaci kodu alfanumerycznego, pozwalający na rozróżnienie autorów treści naukowych.

Zanim przejdziesz do udostępniania wyników badań w sieciach społecznościowych, upewnij się, że Twoje dane osobowe w serwisach Scopus ora ORCID są aktualne. Informacje można aktualizować w obu systemach jednocześnie – wystarczy przejść pod ten adres.

LinkedIn

Zyskujący na popularności również w Polsce portal LinkedIn to największa platforma zrzeszająca profesjonalistów. Posiadając konto w tym serwisie, użytkownicy mogą dzielić się z odbiorcami artykułami, grafikami i materiałami wideo. Istnieje również możliwość dodawania prezentacji multimedialnych lub nagrań audio na swój kanał.

LinkedIn dla naukowców stanowi też świetną formę promocji dorobku akademickiego. Warto dołączyć do grup, które pozwalają nawiązać kontakt z innymi przedstawicielami świata nauki. Przydatnym elementem jest także możliwość zbudowania swojego CV, podzielenia się osiągnięciami i nagrodami.

Mendeley

Poza przydatną funkcjonalnością menadżera bibliografii, Mendeley oferuje również usługi społecznościowej sieci akademickiej. Jako jeden z profesjonalnych portali dla akademików, jest to świetna przestrzeń do porządkowania badań naukowych, współpracy z innymi naukowcami czy też poszukiwania najnowszych wyników badań.

Serwis ten działa dwutorowo: jako aplikacja komputerowa Mendeley Desktop oraz witryna Mendeley Web. To właśnie portal internetowy sprawdza się także jako przestrzeń dla promowania własnych artykułów naukowych online. 

X (Twitter)

Dawniej Twitter, dziś X – platforma pod przewodnictwem Elona Muska pozostaje jednym z głównym mediów społecznościowych na świecie. Pozwala szybko i zwięźle podzielić się z obserwatorami swoimi spostrzeżeniami, informacjami i nowościami. Jest to również świetny sposób na promowanie własnej marki w świecie akademickim.Jak promować artykuły naukowe na Twitterze? Dobrym pomysłem jest wchodzenie w interakcje z innymi naukowcami, komentowanie treści, a także robienie RT (retweet, udostępnianie postów na swojej tablicy). Chwaląc się własnymi osiągnięciami, warto dołączyć do tekstu grafikę, gdyż obrazy lepiej przykuwają uwagę potencjalnych odbiorców.

Blog lub strona osobista

Świetnym sposobem, który pozwoli skutecznie wypromować Twoje artykuły naukowe w social mediach, jest prowadzenie własnej strony internetowej lub bloga. Jeszcze lepiej, gdy oba te elementy są ze sobą połączone na jednej wspólnej witrynie.

Strona internetowa sprawdza się idealnie w budowaniu swojego wizerunku w sieci, gdyż pozwala samodzielnie dostosować udostępniane elementy. Gwarantuje znacznie większą swobodę działań niż LinkedIn czy Twitter. Chcąc wypromować swoje osiągnięcia akademickie, należy pamiętać o działaniach optymalizacyjnych (SEO), aby zwiększyć widoczność słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Blog może stanowić najważniejsze rozszerzenie strony internetowej dla rozbudowanej promocji wyników badań. Opisywanie fragmentów swoich prac w formie wpisów jest co prawda czasochłonne, ale zwykle skutkuje dotarciem do szerszego grona odbiorców. Ważna jest jednak regularność, a także interakcja z użytkownikami pozostawiającymi komentarze pod postami.

Dlaczego warto promować artykuły naukowe w social mediach? 

Media społecznościowe są dla wielu internautów pierwszym źródłem informacji, skarbnicą wiedzy, a także przestrzenią do współpracy i rozwoju kariery. W czasach, gdy nauka staje się coraz bardziej otwarta, publikacje zaczynają wykraczać poza periodyki, w jakich się ukazują. Kluczową rolę w zwiększaniu widoczności tekstów akademickich mają właśnie social media.

Należy również zaznaczyć, że działające aktywnie w mediach społecznościowych czasopisma i periodyki proszą autorów prac o tworzenie wpisów w trakcie trwania procesu publikacji. Może to być post na X/Twitter lub abstrakt w formie infografiki podsumowującej pracę naukową. Materiał ten jest następnie udostępniany na kontach wydawnictwa, zwiększając tym samym zasięgi czasopisma oraz samej publikacji.

Udostępnianie własnych treści naukowych przyczynia się do zwiększenia widoczności w sieci. W efekcie można dotrzeć nie tylko do szerszego grona czytelników, ale też nawiązać kontakt z innymi przedstawicielami świata akademickiego. Integracja mediów społecznościowych może zatem przyczynić się do pozytywnego rozwoju karieru naukowej. Dlatego też zdecydowanie warto sięgnąć po social media do promocji artykułów naukowych.

Bibliografia

https://www.nature.com/articles/s41590-022-01243-w

https://scientific-publishing.webshop.elsevier.com/publication-recognition/using-social-media-promote-research/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7135289/

https://www.enago.com/academy/using-social-media-to-effectively-promote-your-research/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8103414/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8367184/

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/AJIM-02-2017-0055/full/htmlhttps://insights.uksg.org/articles/10.1629/uksg.593