Teoria głosząca, że nieważne jak się zaczyna, a ważne jak się kończy, nie sprawdza się w kontekście pisania treści akademickich. Czytelnicy prac dyplomowych, artykułów, książek i monografii często zwracają szczególną uwagę na rozpoczęcie każdego rozdziału. Odpowiedni początek może być jednak karkołomnym zadaniem, które wiąże się z koniecznością pokonania blokady pisarskiej. W tym artykule pokażemy Ci, jak rozpocząć rozdział pracy naukowej, aby odbiorca Twoich treści wsiąknął na dłużej.
Dlaczego rozpoczęcie rozdziału pracy naukowej ma takie znaczenie?
Na chwilę wciel się w rolę czytelnika publikacji akademickiej – artykułu, książki, oryginalnych badań czy metaanalizy. Czy we współczesnym gąszczu informacyjnym masz wystarczająco dużo czasu na czytanie tekstów naukowych „od deski do deski”? W jaki sposób decydujesz się na przeczytanie takich, a nie innych, treści? Okazuje się, że bardzo często o dalszym zainteresowaniu publikacją decyduje fakt, w jaki sposób skomponowane jest rozpoczęcie rozdziału.
Osoby, które na co dzień czytają prace magisterskie, doktorskie, a także publikacje naukowe w międzynarodowych czasopismach (w tym również recenzenci), zwracają ogromną uwagę zarówno na wstępy, jak również zakończenia rozdziałów. To właśnie te dwie przestrzenie pozwalają im szybko ocenić, o czym jest dana sekcja tekstu. Dlatego też każdy autor prac naukowych powinien dołożyć wszelkich starań, aby rozpocząć rozdział w możliwie jak najefektywniejszy sposób.
Co to właściwie oznacza? Chodzi o umiejętność jasnego i czytelnego doboru słów, dzięki którym każdy kolejny rozdział będzie dawać czytelnikowi poczucie progresji. Ważne jest, aby unikać powtarzania i zapętlania informacji, a raczej skupić się na poruszaniu nowych tematów przy jednoczesnym rozwijaniu swojej argumentacji. Tego właśnie oczekują odbiorcy treści akademickich.
Pytanie brzmi, w jaki sposób można to osiągnąć?
Jak rozpocząć rozdział, aby stał się on sukcesem?
Dobór zdań w publikacjach naukowych może cechować się wysoką lub niską energią, która będzie (lub nie) angażować czytelnika. Angażujące treści będą zachęcać czytelnika do dalszego zgłębiania tego, co napisał autor pracy. Z kolei nieangażujący content objawia się większym rozproszeniem i brakiem wytrwałości.
Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze warto sięgnąć po profesjonalne wsparcie w zakresie korekty, redakcji i tłumaczenia.
Jeżeli udało Ci się już napisać wstęp do rozdziału, zbadaj swoją treść pod kątem dziesięciu zebranych poniżej wskazówek. Porównamy za ich pomocą treści angażujące (dobre praktyki) oraz nieangażujące (tych należy unikać). Zapoznaj się z nimi również w przypadku, gdy jeszcze nie zacząłeś pisać, a chcesz dowiedzieć się, jak rozpocząć rozdział w udany sposób.
1. Dokładność pisania
Treści angażujące: kilka pierwszych zdań czytelnie przedstawia główne myśli autora z dużą dokładnością i starannością.
Treści nieangażujące: wstępne zdania są pozbawione kontekstu, pisane bezuczuciowo, sprawiają wrażenie „wypełniaczy”.
2. Efektywny punkt zaczepienia
Treści angażujące: rozdział rozpoczyna się od czegoś nietypowego lub istotnego; czegoś, co w nieco bardziej emocjonalny sposób zarysowuje poruszaną w rozdziale tematykę. Może to być pytanie retoryczne, zagadka, cytat czy też epigraf.
Treści nieangażujące: rozpoczynasz od słów „W tym rozdziale omówimy…”, albo „Jak wspomniano w poprzednim rozdziale…”. Unikaj nudnych wstępów.
3. Powiew świeżości
Treści angażujące: nowy rozdział to nowe spojrzenie na dany temat. Nie musisz stale odwoływać się do poprzednich rozdziałów, lecz zaoferować czytelnikom kontynuację treści z innego ujęcia.
Treści nieangażujące: rozpoczynasz od przywołania treści z poprzedniego rozdziału przy użyciu nieciekawych parafraz. Sygnalizowanie nowego spojrzenia na temat może wówczas nie być wystarczająco czytelne.
4. Związek z tytułem
Treści angażujące: pierwszy akapit pracy naukowej powinien być ściśle związany z tematem Twojej publikacji. W ten sposób od razu wypełniasz temat treścią.
Treści nieangażujące: początek nie ma jasnego i czytelnego związku z tematem, lub jest on rozproszony i porusza zbyt wiele kontekstów naraz.
5. Nagłówek
Treści angażujące: nie tworzysz oddzielnego nagłówka wprowadzającego, a w zamian od razu przechodzisz do treściwego początku.
Treści nieangażujące: rozpoczynasz od numeracji i nagłówka o treści „Wprowadzenie”, który niewiele wnosi do początku publikacji.
6. Materiały otwierające
Treści angażujące: po pierwszym akapicie wstępu przechodzisz do objaśnień materiałów otwierających w swojej pracy.
Treści nieangażujące: rozpoczęcie rozdziału w kolejnych akapitach nie zawiera żadnych konkretnych materiałów otwierających, a jest tylko zlepkiem pustych frazesów.
7. Zakres rozdziału
Treści angażujące: przedstawiając dotyczące tematyki rozdziału materiały wprowadzające, od razu przykuwasz uwagę czytelnika do dalszych treści.
Treści nieangażujące: zamiast wprowadzić odbiorcę w tematykę, pomijasz dodatkowe materiały, od razu skupiając się na analizie merytorycznej. Czytelnik może mieć wtedy problem ze zrozumieniem zakresu tematycznego.
8. Sformułowanie myśli
Treści angażujące: szybko i skutecznie sformułowałeś kluczowe zagadnienia lub pytania, na które odpowiedź czytelnik znajdzie w danym rozdziale.
Treści nieangażujące: brakuje czytelnego przedstawienia istoty rozdziału, a Ty kluczysz wokół opisu literatury lub definicji.
9. Drogowskazy
Treści angażujące: dajesz swoim czytelnikom do zrozumienia, jaka będzie kolejność poruszanych tematów w kolejnych sekcjach rozdziału (zwięźle).
Treści nieangażujące: czytelnik pozbawiony jest informacji o kolejnych tematach i treści rozdziału, a dalsza lektura staje się dla niego wielką tajemnicą.
10. Spójność całości
Treści angażujące: jak rozpocząć rozdział, to z przytupem, ale też celowością, jasności i przejrzystością. Wstęp musi być interesujący i zachęcać do dalszego czytania pracy. Tekst powinien charakteryzować się skuteczną organizacją, a styl wyrażać pewność siebie autora.
Treści nieangażujące: efekt końcowy jest przeciwny do opisanego powyżej.
Jak rozpocząć rozdział pracy akademickiej? Podsumowanie
Teraz już wiesz, dlaczego zdania i akapity wprowadzające do nowego rozdziału publikacji akademickiej są tak istotne. Ich niepodważalne znaczenie przekłada się na dalsze zaangażowanie czytelnika do zgłębiania napisanych przez Ciebie treści. Z kolei wiedząc, jak rozpocząć rozdział pracy naukowej, możesz teraz przygotować się do kolejnego kroku. Jest nim zakończenie rozdziału, o czym piszemy w następnym artykule na naszym blogu.
Bibliografia
https://medium.com/@write4research/top-ten-questions-to-ask-about-your-chapter-start-32848d924953
https://gradcoach.com/dissertation-thesis-introduction-chapter/
One thought on “Jak rozpocząć rozdział pracy naukowej, żeby osiągnąć sukces?”
Comments are closed.