Czy wiesz, że w Polsce rocznie publikuje się około 27 tysięcy książek? Jeśli myślisz, że to dużo, wiedz, że Polska wypada blado na tle państw zachodnich. W Niemczech wydaje się ponad 93 tysiące, w Hiszpanii 76 tysięcy, a rynek wydawniczy zdominowała Wielka Brytania z wynikiem przekraczającym 180 tysięcy książek rocznie . Twórców nie tylko literatury pięknej, ale i treści naukowych jest całe mnóstwo. Co zatem sprawia, że jedne pozycje są chętniej wybierane od innych? Jak pisać, aby inni chcieli czytać? Zapraszamy do naszych przemyśleń na ten temat.
Co sprawia, że czytelnik wybiera daną pozycję?
Przytoczone przez nas we wstępie statystyki wydawnicze mogą robić wrażenie, choć czytelnictwo w Polsce nie stoi na najwyższym poziomie. Jedni zwracają uwagę na niską popularność zajęcia, jakim jest czytanie. Zdaniem drugich, problemu nie stanowi liczba, lecz jakość książek, po które sięgają Polacy.
Wybór na rynku czytelniczym jest ogromny, a jednak nie wszystkie pozycje stają się bestsellerami. Co zatem sprawia, że dana pozycja literacka cieszy się większym zaufaniem czytelników, a inna nie? Na końcowy wybór odbiorcy może mieć wpływ kilka istotnych czynników, wśród których wyróżnić warto:
- Popularność i status autora,
- Rodzaj i gatunek literacki,
- Dostępność pozycji na rynku,
- Promowanie utworu,
- Wysokie oceny krytyków i czytelników.
To, że na listach bestsellerów w Polsce zwykle przodują kryminały, thrillery i powieści obyczajowe, nie oznacza, że tylko te gatunki są dobrze napisane. Sprawdźmy zatem, jak pisać, aby inni chcieli czytać – i to nie tylko w kontekście literatury pięknej.
Literatura – jak pisać, aby inni chcieli czytać?
Chcąc poruszyć temat pisania „pod czytelnika”, należy jasno podkreślić, że podjęte środki i efekt końcowy w dużej mierze zależą od konkretnego gatunku. Innym językiem należy pisać obyczajówkę, innym powieści fantastyczne, a jeszcze innym literaturę piękną. Dostosowanie stylu do oczekiwań czytelniczych to pierwszy krok do sukcesu.
Aby zainteresować odbiorcę od pierwszych stron, warto zastosować filmową zasadę Alfreda Hitchcocka: rozpocząć od „trzęsienia ziemi”, a następnie jeszcze wyraźniej budować napięcie. Pisanie o „niczym” i bez wyraźnego celu może zanudzić czytelnika, zamiast wywołać w nim wyraziste emocje.
Wiele zależy nie tylko od fabuły, dobrze nakreślonych postaci i porywających opisów. Ważne są też środki stylistyczne, które w swoisty sposób „ożywią” literaturę. Tekst literacki powinien zawsze docierać do uczuć odbiorcy i pobudzać w nim chęci do dalszego czytania.
W ostatnich latach pisarze często sięgają po skromne środki językowe, które na pozór uszczuplają bogactwo stylu, choć z drugiej strony teksty te nie tracą na jakości. Okazuje się, że literacka „prostota”, czyli trzymanie się tematu i posługiwanie się zrozumiałym językiem, może być kluczowe. Co ciekawe, takie podejście sprawdza się nie tylko w literaturze, ale również tekstach naukowych.
Teksty naukowe – jak pisać, aby inni chcieli czytać?
Zastanawiając się nad treściami naukowymi oraz tym, jak pisać je dla szerszego grona odbiorców, wracamy poniekąd do punktu wyjścia. Okazuje się bowiem, że teksty badawcze są najlepiej przyswajalne, gdy trafiają bezpośrednio w sedno tematu. Chodzi o takie przedstawienie metody badawczej, analiz czy wniosków, by czytelnik w pełni zrozumiał założenia autora.
To właśnie niezrozumienie intencji oraz informacji może być główną przyczyną braku popularności danego tekstu. Inna rzecz, że czasami wpływa na to również niezrozumienie podejmowanego tematu. Z kolei w przypadku publikacji w języku obcym, autor, dla którego dany język nie jest ojczystym, może błędnie przedstawić swoje wnioski. Wówczas nawet najbardziej interesujące badania okażą się płonne, gdy przedstawi się je w niepoprawny sposób.
O ile w przypadku literatury można ćwiczyć swój warsztat i próbować nowych form, z artykułami naukowymi sprawa wygląda inaczej. Szczególnie, gdy mówimy o ewentualnych publikacjach w międzynarodowych czasopismach.
Wówczas warto posiłkować się wsparciem profesjonalistów, którzy zajmują się korektą językową oraz redagowaniem tekstów. Przydatna okazać się może także pomoc tłumaczeniowa, by tekst końcowy był najwyższej jakości.
Co jeszcze wpływa na czytelnictwo wybranych treści?
Jak pisać treści literackie lub naukowe, to tylko tak, by inni chcieli je czytać. Często bywa jednak i tak, że wybrane teksty są chętniej czytane i cytowane od innych. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz pisać tak, by docierać do wielu zainteresowanych odbiorców?
Oto kilka pomysłów jak pisać, jeśli tworzysz treści naukowe:
• Pisz to, co sam chciałbyś czytać. Unikaj zbędnej ekspresji i wykrzyknień, a w zamian skup się na prostym przekazie konkretnych informacji.
• Wystrzegaj się skomplikowanej leksyki, chyba że wymaga tego poruszony temat specjalistyczny.
• Skorzystaj ze wsparcia profesjonalnych usług korektorskich, redaktorskich i tłumaczeniowych. Dzięki temu unikniesz błędów, a Twój tekst będzie bardziej czytelny dla potencjalnego odbiorcy.
Atrakcyjne, przejrzyste i czytelne treści naukowe sprawią, że Twoja praca znajdzie się w bibliografii tekstów kolejnych badaczy. Wiedząc, jak pisać, wystarczy zabrać się do pracy!
One thought on “Jak pisać, aby inni chcieli czytać? Poradnik dla każdego”
Comments are closed.