Baza wiedzy

Treści naukowe AI: aplikacje i narzędzia do pisania akademickiego

Prężny rozwój nowych aplikacji i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji sprawia, że użytkownicy mają coraz szerszy dostęp do ciekawych innowacji. Na rynku pojawiają się liczne programy oferujące wsparcie podczas tworzenia różnego rodzaju treści. W niniejszym artykule przyglądamy się tym aplikacje i narzędzia do pisania akademickiego, które pomagają tworzyć treści naukowe AI. Zgodnie z najnowszymi odkryciami Harvard Business School, narzędzia tego typu mogą skrócić czas pracy nad tekstem nawet o 25 procent!

Czytaj więcej „Treści naukowe AI: aplikacje i narzędzia do pisania akademickiego”

Bzdury ChatGPT i halucynacje AI. Jakich działań unikać?

Pomimo ciągłego rozwoju uczenia maszynowego, sieci neuronowych i dużych modeli językowych, popularne chatboty nadal nie są w stanie w pełni zastąpić człowieka. Czy oznacza to, że apokalipsę znaną z uniwersum „Terminatora” tylko odsuwamy w czasie? Być może. Niemniej jednak bzdury ChatGPT pozostają często poruszanym tematem, który ma potencjał zdyskredytowania technologii AI w tym zakresie. Przyjrzyjmy się zatem, w jakich sferach popularny asystent sztucznej inteligencji popełnia błędy i halucynuje.

Czytaj więcej „Bzdury ChatGPT i halucynacje AI. Jakich działań unikać?”

Etyka AI: wyzwania związane z AI w pisaniu akademickim 2024

Rozwiązania technologiczne oparte na sieciach neuronowych, dużych modelach językowych i szeroko pojętej sztucznej inteligencji nie schodzą z afisza. Oprogramowanie AI jest coraz szerzej wykorzystywane również przez pracowników naukowych. Czy jednak użycie sztucznej inteligencji można uznać za etyczne? Na czym miałaby polegać etyka AI w ujęciu akademickim? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Czytaj więcej „Etyka AI: wyzwania związane z AI w pisaniu akademickim 2024”

Prompty naukowe i medyczne: wstęp do pisania promptów AI

Sztuczna inteligencja może oferować jakościowe wsparcie w pracy każdego naukowca. Kluczem do sukcesu pozostaje jednak umiejętne wykorzystanie promptów, z których korzysta się do komunikacji z dużymi modelami językowymi. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu, czym są prompty naukowe i medyczne oraz w jaki sposób ich używać, aby „wycisnąć” z AI co się da.

Czytaj więcej „Prompty naukowe i medyczne: wstęp do pisania promptów AI”

Narzędzia AI do tworzenia bibliografii i cytowań – TOP 5

Kontynuując naszą serię tematów związanych ze sztuczną inteligencją w świecie akademickim, przyglądamy się najnowszym rozwiązaniom technologicznym dla studentów i pracowników naukowych. Tym razem na tapetę bierzemy narzędzia AI do tworzenia bibliografii i cytowań, które mogą, choć nie muszą, wspierać autorów prac akademickich w organizacji treści. Czy AI w tym zakresie może stać się cennym asystentem naukowca, a może jednak sztuczna inteligencja nie jest jeszcze na tak zaawansowanym poziomie?

Czytaj więcej „Narzędzia AI do tworzenia bibliografii i cytowań – TOP 5”

Jak sztuczna inteligencja wykrywa plagiat i udział AI w tekście?

Kontynuując wątki z naszego poprzedniego artykułu, pora zająć się tematyką nowoczesnych narzędzi AI do sprawdzania tekstu pod kątem uczciwości. Chodzi tutaj o sposoby, jak sztuczna inteligencja wykrywa plagiat i udział AI w tekście. Rynek usług informatycznych wzbogacił się bowiem o specjalistyczne oprogramowanie do analizy treści, którego zadaniem jest wykrycie, czy tekst został napisany przez człowieka. Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

Czytaj więcej „Jak sztuczna inteligencja wykrywa plagiat i udział AI w tekście?”

Rok od udostępnienia ChatGPT – jak na AI reaguje świat nauki?

Wsiadamy do wehikułu czasu, choć nasza podróż do przeszłości nie będzie wcale taka odległa. Chodzi mianowicie o rok 2023, kiedy to na świecie rozpoczęła się powszechna fascynacja generatywną sztuczną inteligencją. Minął już ponad rok od udostępnienia ChatGPT jako narzędzia do tworzenia tekstu. Jak dziś na AI oraz LLM-y patrzy środowisko naukowe? Czy wprowadzono już ograniczenia w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w piśmiennictwie akademickim?

Czytaj więcej „Rok od udostępnienia ChatGPT – jak na AI reaguje świat nauki?”

„Pokazywanie” i „opowiadanie” w pracy naukowej

Otwierając po raz pierwszy nowy plik tekstowy, autorzy prac naukowych zawsze stoją przed dość karkołomnym zadaniem. Jak wyważyć w odpowiednich proporcjach to, co chce się „pokazać” z tym, co należy wprost „opowiedzieć”? Uzyskanie równowagi pomiędzy tymi dwoma kierunkami może okazać się ważnym wsparciem podczas pisania. W tym artykule skonfrontujemy ze sobą dwa podejścia do pisarstwa akademickiego, wyjaśniając przy tym, czym różni się „pokazywanie” i „opowiadanie” w pracy naukowej.

Czytaj więcej „„Pokazywanie” i „opowiadanie” w pracy naukowej”

Ewolucja piśmiennictwa naukowego: zmiany w artykułach

Język ewoluuje, a wraz z nim zmienia się styl, w jakim przekazujemy nasze myśli, spostrzeżenia czy wnioski. Dotyczy to nie tylko sytuacji codziennych czy literatury pięknej, ale również artykułów naukowych. W poniższym artykule spróbujemy udowodnić, że ewolucja piśmiennictwa naukowego przybliża czytelników do jakościowych źródeł wiedzy. Czy żyjemy w czasach, w których granica między tym co „naukowe” i „nienaukowe” zostanie ostatecznie zatarta?

Czytaj więcej „Ewolucja piśmiennictwa naukowego: zmiany w artykułach”

Edytorzy prac naukowych – czego można się od nich nauczyć?

W świecie akademickim istnieje kilka kluczowych zawodów, których obowiązki przekładają się na niepodważalną jakość publikowanych treści. Należą do nich edytorzy prac naukowych, którzy prawdopodobnie będą mieli dostęp do Twojego manuskryptu, gdy prześlesz go do czasopisma. Nie każdy jednak wie, na czym dokładnie polega praca edytorów. Tymczasem okazuje się, że autorzy prac mogą się od nich sporo nauczyć…

Czytaj więcej „Edytorzy prac naukowych – czego można się od nich nauczyć?”